Spelontwikkeling

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De spelontwikkeling van kinderen loopt normaal gesproken via bepaalde lijnen.

Elk kind is uniek, zo ook het spel, en iedere spelontwikkeling.

Wel er een aantal stadia te beschrijven die kinderen normaal gesproken in hun spelontwikkeling doorlopen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SCHEMA: Spelontwikkeling individueel spel (niveau's ingedeeld aan de hand van Vermeer & Scholten)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SCHEMA: Spelontwikkeling samenspel (niveau's ingedeeld aan de hand van Mildred Parten)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wanneer de spelontwikkeling van een kind stagneert, heeft dit vaak gevolgen voor de algehele ontwikkeling.

Onder andere door het aanbieden van spelbegeleiding en / of speltraining, kan de spelontwikkeling worden gestimuleerd.

 

Leeftijd vanaf:

Naam:

Voorbeeld:

0 jaar

Spel in de lichamelijke wereld

Ontdekkend ervarend spel

1 jaar

Spel in de hanteerbare wereld

Spelmateriaal wordt gebruikt waarvoor het bedoeld is.

Heen en weer rijden met autootjes, blokken stapelen en omgooien.

1,5 jaar

Spel in de esthetische wereld

Ordenen van materialen, mooie gebouwen bouwen.

2,5 jaar

Spel in de illusieve wereld

Fantasie en rollenspel.

Geeft eigen invulling aan spel.

5 jaar

Regel en gezelschapsspel

Zowel coöperatief als competentiegericht een gezelschapsspel kunnen spelen.

Leeftijd:

Naam:

Voorbeeld:

0 jaar

Niet betrokken bezig zijn

 

3 maanden

Solitair onafhankelijk spel

Spelen met verschillende materialen, bemoeien zich niet met elkaar.

1,5 - 2 jaar

Toekijkgedrag

Toeschouwerrol, wel gericht naar bepaalde kinderen.

Het “Wat doe je nu?”.

2 - 3 jaar

Parallelspel

Naast elkaar spelen met hetzelfde materiaal.

3 - 4 jaar

Associatief spel

De een reageert associatief op woorden of herhalingen van de ander. Brengen elkaar toevallig op ideeën.

4 - 5 jaar

Coöperatief complementair spel

Georganiseerd spel, echt overleggen, elkaar aanvullen.

6 - 9 jaar

Gezelschapsspel

Tijdens het spelen van een gezelschapsspel kunnen overleggen, elkaar kunnen aanvullen en gezamenlijk kunnen omgaan met win- en verliessituaties.

Jonge kinderen spelen dicht bij hen zelf (bijvoorbeeld veelzijdig ontdekken van materialen),

de speelwereld van peuters groeit langzaam aan naar imitatiespel (kind poetst mee met moeder)

en kleuters kunnen volop genieten van het fantasiespel ("en jij bent de prins en ik de prinses").